María Zambrano: a new phenomenology about education
Main Article Content
This article seeks to highlight the thought of María Zambrano in relation to education. For this, we will refer to some of her manuscripts: The Classroom, The life of classrooms, The mirror of classrooms, and Between seeing and hearing; since the components treated there about classroom, attention and senses are actually relevant, especially due to the fact that today´s technological advancements require new forms of thinking and expressing significance and this, in effect, brings about challenges to the academic community. For this challenge, philosophy warns that teachers, regardless to the resources that mediate teaching-learning process, must sustain the humanistic approach to education, and above all during this time when dehumanization is gaining grounds and acceptance in today´s inhumane world.
- Classroom
- attention
- Attention
- senses
- Senses
- teacher
- Teacher
- disciple.
- Disciple
Larrosa, J y Aparici B. (2000): “Aprender de oído. El aula, el claro y la voz en María Zambrano”, Revista Educación y Pedagogía, 12 (26-27), pp. 39-46.
Maillard, Ch. (1992). La creación por la metáfora, 1ª Ed. Barcelona: Anthropos.
Ortega y Gasset, J. (1970). Unas lecciones de metafísica, 3ª Ed.Madrid: Alianza Editorial, S.A.
Zambrano, M. (1986). De la aurora, Madrid: Ediciones Turner.
Zambrano, M. (1989). (primera reimpresión) Senderos, Barcelona: Editorial Anthropos.
Zambrano, M. (1992). (primera reimpresión). Persona y democracia, Barcelona: Editorial anthropos.
Zambrano, M. (1998). Premio Cervantes 1988, Madrid: Mateu Cromo Artes Gráficas S:A
Zambrano, M. (2000). Hacia un saber sobre el alma, Madrid: Alianza editorial, S.A.
Zambrano, M. (2007). Filosofía y Educación. Ángel Casado y Juana Sánchez-Gey (Eds), Málaga: Ágora.
Zambrano, M. (2010). (quinta reimpresión). Filosofía y Poesía, México: Fondo de cultura económica.
Downloads

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
De acuerdo con nuestra política (Licencia Creative Commons CC BY-NC-SA 4.0) los artículos presentados y sometidos al proceso editorial en la revista Praxis Filosófica no tienen costo alguno para sus autores ni retribuciones económicas para la revista. El artículo de carácter inédito, producto de investigación o de algún proyecto que se presente a Praxis Filosófica, no podrá estar sometido a otro proceso de publicación durante el proceso que se lleve en nuestra revista.