Main Article Content

Authors

The article tries to show how a revision of the theological concept of 'sin', as it is taught by both the Catholic and the Protestant traditions, allows us to grasp a better comprehension of the origins of the double concept of ‘will’, which is to be found at the center of discussions regarding human freedom: the Christian concept of total autonomy (voluntarism), which is inadmissible for human reason, and the rational concept (intellectualism), which identifies will and intellect, and denies the traditional idea of guilt. However, it seems that denying the Christian concept of ‘will’ would undermine the basis on which liberal democracy is grounded.

Jorge Aurelio Díaz, Universidad Católica de Colombia, Bogotá, Colombia

Doctor en Filosofía de la Université Catholique de Louvain, Bélgica: Licenciado en Teología por la Theologische Hochschule Sankt Georgen, Frankfurt am Main, Alemania; Licenciado en Filosofía por la Pontificia Universidad Javeriana, Bogotá, Colombia. Profesor asociado de la Universidad Nacional de Colombia. Sus áreas de trabajo e investigación son: Filosofía moderna, filosofía de la religión, filosofía política.

E-mail: jadiaza@ucatolica.edu.co

Agustín de Hipona (2013). Obras completas II. Las Confesiones. (2ª edición). Ángel Custodio Vega, O. S. A. (trad.), Madrid, Biblioteca de Autores Cristianos.

Agustín de Hipona (2009). Obras completas III. Obras filosóficas. Edición bilingüe. Evaristo Seijas, O. S. A. (trad.), Madrid, Biblioteca de Autores Cristianos.

Arendt, H. (2010). La vida del espíritu. Carmen Corral (trad.), Barcelona, Editorial Paidós.

Astete, G. (1936). Catecismo de la Doctrina Cristiana, Bogotá, Tipografía Mogollón.

Chisholm, R. (1982). “Human Freedom and Self”, en Gary Watson (ed.). Free Will.Oxford, Oxford University Press, pp. 24-35.

Descartes, R. (1997). Las pasiones del alma. José Antonio Martínez, (trad.), Madrid, Editorial Tecnos.

Descartes, R. (2011). Meditaciones acerca de la filosofía primera. Seguidas de las objeciones y respuestas. Jorge Aurelio Díaz (trad.). Bogotá, Universidad Nacional de Colombia, Facultad de Ciencias Humanas.

Gray, J. (2000). Pluralismo de valores y tolerancia liberal. Estudios Públicos, Universidad de Chile, 80 (primavera), pp. 77-93.

Hoyos, L. E. (2009) El sentido de la libertad. Ideas y Valores. 58 (141), 85-107.

Hoyos, L. E. (2014). Ensayos de filosofía práctica y de la acción, Bogotá, Universidad Nacional de Colombia, Facultad de Ciencias Humanas, 2014.

Müller, J. (1849). Die christliche Lehre von der Sünde. I-II, Breslau, Verlag von Josef Max und Komp.

Parente, P. et alii (1955). Diccionario de Teología Dogmática. Francisco Navarro (trad.), Barcelona, Editorial Litúrgica Española.

Rahner, K und Vorgrimler, H. (1961). Kleines theologisches Wörterbuch, (5. Aufl.), Freiburg, Verlag Herder.

Romerales, E. (ed). (1992). Creencia y racionalidad, Lecturas de Filosofía de la Religión, Barcelona, Editorial Anthropos.

Spinoza, B. (2000). Ética demostrada según el orden geométrico,Atilano Domínguez (trad.), Barcelona, Editorial Trotta.

Tomás de Aquino (2006). Suma de Teología. I-II, Ángel Martínez (trad.), Madrid, Biblioteca de Autores Cristianos.

Vigo, A. G. (2013). “La conciencia errónea. De Sócrates a Tomás de Aquino”, en Signos Filosóficos, Universidad Autónoma Metropolitana Unidad Iztapalapa Distrito Federal, México XV, 29, enero-junio, pp. 9-37.
Díaz, J. A. (2017). Sin and autonomy. Praxis Filosófica, (45), 259–283. https://doi.org/10.25100/pfilosofica.v0i45.6061

Downloads

Download data is not yet available.
Received 2018-01-26
Accepted 2018-01-26
Published 2017-07-15