Rene Descartes: Aesthetic Thought in the Compendium Musicae (1618)
Main Article Content
The aim of this study is to investigate the aesthetic thought in Descartes' Compendium Musicae of 1618. The study attempts to show how this aesthetic thought is based on a traditional classical foundation but, at the same time, was permeable to the praxis of musical composition of his time, thus pointing towards a modern aesthetics of subjectivity and feeling. The study provides a reading and commentary on the text, highlighting some of its most relevant characteristics.
- Philosophy
- Aesthetics
- Passions
- Senses
- Music
Aristóteles. (2022). Política. Gredos. DOI: https://doi.org/10.15304/pu.2022.33
Brelet, G. (1958). Philosophie et esthétique musical. En J. Chailly (Dir.), Précis de musicologie (pp.389-423). PUF.
Descartes, R. [AT]. (1897-1913). Œuvres de Descartes (C. Adam y P. Tannery, Eds.). Léopold Cerf. DOI: https://doi.org/10.5962/bhl.title.39750
Fubini, E. (2001). Estética de la música. Antonio Machado libros.
Hernández Mergal, L. (2020). La estética de «sensus» y «ratio» en la filosofía de Descartes: Del «Compendium musicae» a las «Pasiones del alma». Pensamiento. Revista De Investigación e Información Filosófica, 76(292), 1537–1550. https://doi.org/10.14422/pen.v76.i292.y2020.009 DOI: https://doi.org/10.14422/pen.v76.i292.y2020.009
Van Wymeersch, B. (1999). Descartes et l’évolution de l’esthétique musicale. Editions Mardaga.
Emery, E. (1975). Temps et musique (Dialéctica). L’âge de ’home.
Tatarkiewicz W. (2004). Historia de la estética III. La estética moderna, 1400-1700. Akal.
Torres, J. A. (2010). Descartes: las pasiones del alma y la música Barroca. Dikaiosyne, (24), 181-193.
Downloads
Accepted 2024-10-07
Published 2024-12-20

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
De acuerdo con nuestra política (Licencia Creative Commons CC BY-NC-SA 4.0) los artículos presentados y sometidos al proceso editorial en la revista Praxis Filosófica no tienen costo alguno para sus autores ni retribuciones económicas para la revista. El artículo de carácter inédito, producto de investigación o de algún proyecto que se presente a Praxis Filosófica, no podrá estar sometido a otro proceso de publicación durante el proceso que se lleve en nuestra revista.