The Concept of Constitutive Outside in Derrida, Staten, Laclau, Mouffe, Butler, and Hall. Notes to Analyze Identities
Main Article Content
This article revisits the concept of constitutive exterior, inspired by the thought of Jacques Derrida and consolidated by Henry Staten. To do this, ideas from both authors are recovered, in addition to analyzing contributions from others such as Ernesto Laclau, Chantal Mouffe, Judith Butler, and Stuart Hall, who use the concept to produce a turn towards essentialism and constructivism that has surrounded the study of collective identities. Laclau and Mouffe show how the exterior dislocates what is a matter of affirmation and maintains in imbalance the symbolic borders that prefigure identities. Butler involves processes of abjection and foundational repudiations that shape the ideas of "I" that are manufactured by way of interdiction. Hall shows the codependency of the Other, who acts as a correlate of any idea of identity. It is concluded that identities work by exclusion and that certain subjects and positions are censored in the context of teacher training.
- Constitutive Outside
- Identities
- Deconstruction
- Essentialism
- Constructivism
Aristóteles. (2003). Metafísica (T. Calvo Martínez, Trad.). Gredos.
Bersani, L. (2011). El cuerpo freudiano: psicoanálisis y arte. El Cuenco de Plata.
Butler, J. (1997). Lenguaje, poder e identidad. Editorial Síntesis.
Butler, J. (2002). Cuerpos que importan: sobre los límites materiales y discursivos del “sexo”. Paidós.
Butler, J. (2004). Vida precaria. El poder del duelo y la violencia. Editorial Paidós.
Butler, J. (2007). El género en disputa: el feminismo y la subversión de la identidad. Paidós.
Butler, J. (2010). Marcos de Guerra. Las vidas lloradas (B. Moreno, Trad.). Editorial Paidós.
Derrida, J. (1977). Posiciones. Pre-Textos.
Derrida, J. (1978). De la Gramatología. (O. Del Barco y C. Ceretti, Trads.). Siglo XXI Editores.
Derrida, J. (1994). Márgenes de la Filosofía (C. González, Trad.). Ediciones Cátedra.
Derrida, J. (2005). Canallas: Dos Ensayos sobre la Razón (C. Peretti, Trad.). Editorial Trotta.
Hall, S. (2003). Introducción: ¿Quién necesita identidad? En S. Hall, y P. Gay (Eds.), Cuestiones de identidad cultural (pp. 13-39). Amorrortu editores.
Hall, S. (2010). Sin Garantías. Envión editores.
Horlacher, R. (2004). Bildung–A construction of a history of philosophy of education. Studies in Philosophy and Education, 23, 409-426. https://doi.org/10.1007/s11217-004-4452-1 DOI: https://doi.org/10.1007/s11217-004-4452-1
Humboldt, W. (2000). Theory of Bildung. En I. Westbury, S. Hopmann, y K. Riquarts (Eds.), Teaching as a Reflective Practice. The German Didaktik Tradition (pp. 57-61). Lawrence Erlbaum Associates.
Kristeva, J. (2004). Poderes de la perversión: ensayo sobre Louis-Ferdinand Céline. Siglo XXI.
Laclau, E. (1993). Nuevas reflexiones sobre la revolución de nuestro tiempo. Ediciones Nueva Visión.
Laclau, E. (2003). Estructura, historia y lo político. En J. Butler, E. Laclau, y S. Žižek (Eds.), Contingencia, hegemonía, universalidad: diálogos contemporáneos en la izquierda (pp. 185 -214). Fondo de Cultura Económica.
Laclau, E., y Mouffe, C. (1987). Hegemonía y estrategia socialista. Hacia la radicalización de la democracia. Siglo XXI.
Mouffe, C. (1999). El retorno de lo político: comunidad, ciudadanía, pluralismo, democracia radica (M. Galmarini Trad.). Paidós.
Nietzsche, F. (2005). La genealogía de la moral (A. Sánchez Trad.). Alianza Editorial.
Nietzsche, F. (2006). Fragmentos póstumos (J. Vermal y J. Llinares, Trads.). Editorial Tecnos.
Orozco, W. (2023a). Apuntes para la reconceptualización de la Identidad Docente desde perspectivas deconstructivas: Hacia la noción de Identificación. Pedagogía y Saberes (58), 173–186. https://doi.org/10.17227/pys.num58-16895 DOI: https://doi.org/10.17227/pys.num58-16895
Orozco, W. (2023b). Consideraciones teóricas sobre la Identidad Profesional Docente: concepto, estructura, factores determinantes y otras implicaciones. Encuentros, 21(1), 10-29.
Orozco, W. (2023c). Estado del arte de la investigación sobre escuelas normales superiores en Colombia 1995-2022. Revista Guillermo de Ockham, 21(1), 219-249. DOI: https://doi.org/10.21500/22563202.5676
Orozco, W. (2023d). Performatividad de la formación de maestros e identidades docentes: antecedentes investigativos. Praxis & Saber, 14(39), e15165. https://doi.org/10.19053/22160159.v14.n39.2023.15165 DOI: https://doi.org/10.19053/22160159.v14.n39.2023.15165
Staten, H. (1984). Wittgenstein and Derrida. University of Nebraska Press.
Vilanou, C. (2001). De la Paideia a la Bildung: Hacia una pedagogía hermenéutica. Revista portuguesa de educação, 14(2).
Downloads

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
De acuerdo con nuestra política (Licencia Creative Commons CC BY-NC-SA 4.0) los artículos presentados y sometidos al proceso editorial en la revista Praxis Filosófica no tienen costo alguno para sus autores ni retribuciones económicas para la revista. El artículo de carácter inédito, producto de investigación o de algún proyecto que se presente a Praxis Filosófica, no podrá estar sometido a otro proceso de publicación durante el proceso que se lleve en nuestra revista.