Ancient and Modern Technology: Heidegger’s Applicability in the Philosophy of Technology
Main Article Content
This research is divided into three instances: First, I will make an attempt to highlight the imprecision of Heidegger’s distinction between modern and ancient technology. This imprecision is important because, to a large degree, the objective of “The question concerning technology” revolves around such contrast, and, in general, so do the author’s assessments about machination, provocation, enframing, etc. Mi critique will focus on the contrasting of heideggerian assertions with historical and empirical data. On a second instance, I will propose where the true distinction between modern and ancient technology could be found, a distinction that is not made explicit or recognized by Heidegger, but, in my opinion, lays in the foundations of his observations. In a third instance, I will briefly try to specify the value of the employment of concrete case analysis within the argumentations of the heideggerian system.
- Technology
- Examples
- Applicability
- Philosophy of Technology
- Heideggerian Thought
Adorno, T. (1976). Terminología Filosófica [Tomo I]. Taurus.
Agamben, G. (2009). Signatura rerum. F. Costa & M. Ruvituso (Trds.). Adriana Hidalgo editora.
Belgrano, M. (2020). El origen de la obra de arte: ¿un “oasis” en el pensamiento heideggeriano? Areté, 32(1), 7-29. https://doi.org/10.18800/arete.202001.001
Bertorello, A. (2006). La polémica en torno a la estética ontológica de Heidegger: Schapiro, Schaeffer y Derrida. Contrastes, revista internacional de filosofía, 11, 65-82. https://doi.org/10.24310/Contrastescontrastes.v11i0.1457
Bertorello, A. (2020a). La fuerza argumentativa del ejemplo del cuadro de van Gogh en Der Ursprung des Kunstwerkes. En P. Ordoñez, & A. Denker (Auts.), Anuario Heidegger. N° 1. Editorial Herder.
Bertorello, A. (2020b). Espacio, texto y mundo en Heidegger y Lotman. En E. Molina (Ed.), Actas del IV congreso de la SIEH, Argentina (pp. 37-46). Teseo Press.
Derrida, J. (2005). La verdad en pintura. Paidós.
Dewey, J. (1985). Art as Experience. Wideview/Perigee.
Goodman, N. (1968). Languages of Art. An Approach to a Theory of Symbols. Bobbs Merrill Publishers.
Heidegger, M. (1994a). La pregunta por la técnica. En Conferencias y artículos (pp. 3-15). Ediciones del Serbal.
Heidegger, M. (1994b). Construir, habitar, pensar. En Conferencias y artículos (pp. 107-121). Ediciones del Serbal.
Heidegger, M. (2003). Aportes a la filosofía: acerca del evento. Biblos.
Heidegger, M. (2006) Ser y tiempo. Trotta.
Hughes, J.D. (1975). Ecology in ancient civilizations. University of New Mexico Press.
Husserl, E. (2008). La crisis de las ciencias europeas y la fenomenología transcendental. Prometeo.
Ihde, D. (2010). Heidegger’s Technologies. Fordham University Press.
Lyons, J.D. (1989). Exemplum, The rethoric of example in early modern France and Italy. Princeton University Press.
Mascaró, L. (2019). Claves para repensar el mundo circundante. Tópicos, Revista de Filosofía de Santa Fe, (38), 115-143. https://doi.org/10.14409/topicos.v0i38.9015
Schapiro, M (1999). La naturaleza muerta como objeto personal: unas notas sobre Heidegger y Van Gogh. En Estilo, artista y sociedad. Teoría y filosofía del arte (pp. 140-160). Tecnos.
Schaub, M. (2010). Das Singulare und das Exemplarische: Zur Logik und Praxis der Beispiele in Philosophie und Ästhetik. Diaphanes.
Simondon, G. (2007). El modo de existencia de los objetos técnicos. M. Martínez & P. Rodríguez (Trds.). Prometeo.
Downloads
Accepted 2022-02-04
Published 2022-03-15

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
De acuerdo con nuestra política (Licencia Creative Commons CC BY-NC-SA 4.0) los artículos presentados y sometidos al proceso editorial en la revista Praxis Filosófica no tienen costo alguno para sus autores ni retribuciones económicas para la revista. El artículo de carácter inédito, producto de investigación o de algún proyecto que se presente a Praxis Filosófica, no podrá estar sometido a otro proceso de publicación durante el proceso que se lleve en nuestra revista.