Portraits of Spinoza
Main Article Content
Although there are many portraits of Spinoza, none is well documented, or at least sufficiently documented to satisfy the requirements of the iconographic method. Due to the lack of objective arguments that could allow us to identify Spinoza among so many paintings and etchings, we might perhaps consider that the “real” portrait of Spinoza is found on the frontispiece of 1677´s Opera posthuma.
- Etching
- Iconography
- Painting
- Portrait
- Theater
Albiac, G. (1987). La sinagoga vacía. Un estudio de las fuentes marranas del espinocismo. Ediciones Hiperión.
Belinfante, J. C., E., Kingma, & J., Offenberg, A. K. (1977). Catalogue. Spinoza. Troisième centenaire de la mort du philosophe. Institut Néerlandais.
Berger, J. (2011). Bento´s Sketchbook. Pantheon Books.
Coffier, J.-C. (1916). Rembrandt et Spinoza. Revue des Deux Mondes, Tomo 31. Exportado de Wikisouce el 2 de febrero de 2021.
Da Costa, U. (1985). Espejo de una vida humana (Exemplar humamae vitae). Ediciones Hiperion.
Deleuze, G. (1982). Préface. En A. Negri, L´anomalie sauvage: puissance et pouvoir chez Spinoza, (pp. 9-12). Presses universitaires de France.
Deleuze, G. (1989). Lógica del sentido. Paidós.
Domínguez, A. (2019). Spinoza. Vida, escritos y sistema de filosofía moral. Escolar y Mayo Editores.
Ekkart, R.E.O. (1999). Spinoza in beeld. Het onbekende gezicht. /Spinoza in Portrait. The unknown face. Vereniging het Spinozahuis.
Gebhardt, C. (1929). Rembrandt y Spinoza. Revista de Occidente, XXIII(69), 307-340.
Gebhardt, C. (1977). Spinoza. Losada.
Gombrich, E. & Eribon, D. (1993). Lo que nos dice la imagen. Conversaciones sobre el arte y la ciencia (1991). Norma.
Israel. J. I. (1998). The Dutch Republic. Its Rise, Greatness, and Fall 1477-1806. Clarendon Press.
Israel. J. I. (2018). Radical thought. En H. J. Helmers & G. H. Janssen (Eds.), The Cambridge Companion to the Dutch golden Age (pp. 370-389). Cambridge University Press.
Landsberger, F. (1962). Rembrandt, the Jews and the Bible (1946). The jewish publication society of America.
Madanes, L. (2001). El árbitro arbitrario. Hobbes, Spinoza y la libertad de expresión. Eudeba.
Montoya, P. (2019). La sed del ojo. Random House.
Nadler, S. (1999). Spinoza: a Life. Cambridge University Press.
Nadler, S. (2003). Rembrandt´s Jews. University of Chicago Press.
Nadler, S. (2014). A Book Forged in Hell. Spinoza´s Scandalous Treatise and the Birth of the Secular Age. Princeton University Press.
Negri, T. (1982). L´anomalie sauvage: puissance et pouvoir chez Spinoza. Presses universitaires de France.
Panofsky, E. (1955). Meaning in the visual Arts. Anchor Books.
Panofsky, E. (1972). Studies in Iconology. Humanistic Themes in the Art of the Renaissance (1939). Icon Editions.
Proietti, O. (1991). Le «Philedonius» de Franciscus van den Enden et la formation rhétorico-littéraire de Spinoza (1656-1658). En Cahiers Spinoza, Tome 6, (pp. 9-82). Éditions Réplique.
Rovere, M. (2019). Le clan Spinoza. Flammarion.
Rovere, M. (2020). Spinoza au théâtre. En P. F. Moreau & L. Vinciguerra (Eds.), Spinoza et les arts, (pp. 76-89). L´Harmattan.
Schliesser, E. (2016a, Marzo 22). It may look like Spinoza, but it's (probably) not. Digressions & Impressions.
Schliesser, E. (2016b, Marzo 23). Is it really Spinoza? (Part II). Digressions & Impressions.
Simon, T. (2020, Julio 29). In search of the original Spinoza. The Jerusalem Post. .https://www.jpost.com/jerusalem-report/in-search-of-the-original-spinoza-635965
Spinoza, B. (1972). Opera. Im Auftrag der Heidelberger Akademie der Wissenschaften herausgegeben von Carl Gebhardt (1925), 4 volúmenes. Carl Winters Universitätsbuchhandlung.
Spinoza, B. (1986a). Tratado teológico-político. A. Domínguez (Trad.). Alianza editorial.
Spinoza, B. (1986b). Tratado político. A. Domínguez (Trad.). Alianza editorial.
Spinoza, B. (1988). Correspondencia. A. Domínguez (Trad.). Alianza editorial.
Spinoza, B. (1990). Tratado breve. A. Domínguez (Trad.). Alianza editorial.
Spinoza, B. (1995). Biografías de Spinoza. A. Domínguez (Trad.). Alianza Editorial.
Spinoza, B. (2005). Ética demostrada según el orden geométrico. A. Domínguez (Trad.). z. Editorial Trotta.
Spinoza, B. (2007). Baruc Spinoza. Tratado de la Reforma del Entendimiento y otros escritos (Estudio preliminar, traducción y notas de Lelio Fernández y Jean-Paul Margot). Tecnos, XLIV-88 páginas.
Van Straten, R. (1986). Panofsky and INCONCLASS. Artibus et Historiae, 7(13), 165-181. https://doi.org/10.2307/1483254
Van Straten, R. (2000). An Introduction to Iconography (1985). Taylor & Francis.
Tatián, D. (2020). Rutinas de la experiencia común. El artista spinoziano como productor. Alpha, (50), 298-307. http://dx.doi.org/10.32735/s0718-2201202000050795
Totaro, P. (2020). Masaniello, La Hollande et un autoportrait de Spinoza? En P. F. Moreau & L. Vinciguerra (Eds.), Spinoza et les arts (pp. 19-34). L´Harmattan.
Wecker, M. (2016). Is This a Portrait of One of the World´s Most Influential Philosophers? Smithsonian Magazine. https://www.smithsonianmag.com/arts-culture/portrait-one-worlds-most-influential-philosophers-180960164/
Yovel, Y. (1989). Spinoza and Other Heretics. Vol. I. The Marrano of Reason. Princeton University Press.
Downloads
Accepted 2021-08-09
Published 2021-08-15

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
De acuerdo con nuestra política (Licencia Creative Commons CC BY-NC-SA 4.0) los artículos presentados y sometidos al proceso editorial en la revista Praxis Filosófica no tienen costo alguno para sus autores ni retribuciones económicas para la revista. El artículo de carácter inédito, producto de investigación o de algún proyecto que se presente a Praxis Filosófica, no podrá estar sometido a otro proceso de publicación durante el proceso que se lleve en nuestra revista.