Main Article Content

Authors

The article presents an epistemological characterization of ethics, in an Aristotelian key, in which it is understood as a practical knowledge that studies the different forms of life in pursuit of good or happiness; focused on the consideration of human actions and decisions, seen in relation with the ways of being anchored in complex community life worlds. Hence, it is insisted that the determining factor is the use of practical rationality. A practical rationality that has as models the dialectical reasonings that appear in both the rhetoric and the poetics; in which the key operations are argumentation, interpretation and narration and in which importance is given to passions or emotions, because they are considered decisive in the effort to make ourselves good.

Raúl Cuadros Contreras, Universidad Pedagógica Nacional, Bogotá, Colombia

Doctor in history and theory of the arts (Universdad de Buenos Aires); associate professor at the Universidad pedagógica Nacional; Professor of the degree in Visual Arts at the Universidad Pedagógica Nacional, leader of the Praxis Visual research group (COL0095179). Latest publications: (2019). Ética y formación de investigadores: la importancia de las virtudes y la sabiduría práctica. Revista Colombiana de Educación, (79), 223-242; (2018). Ensayos de Semiótica y Estética aplicada. La producción social del sentido de los otros. Bogotá, INIS-El Búho.

Alexy, R. (2011). La doble naturaleza del derecho. En C. Bernal Pulido (Ed.), La doble dimensión del Derecho: Autoridad y razón en la obra de Robert Alexy (pp. 29-58). Palestra.

Amaya, A. (2009). Virtudes judiciales y argumentación. Una aproximación a la ética juridica. Tribunal Electoral del Poder Judicial de la Federación.

Amaya, A. (2012). The Role of Virtue in Legal Justification. En A. Amaya & H, L. Ho (Eds.), Law, Virtue and Justice, (pp. 51-66). Hart Publishing.

Aristóteles. [PO]. (1967). Poética. Aguilar.

Aristóteles. [EN] (2010). Ética nicomaquea. Gredos.

Aristóteles. [Rh] (2010). Retórica. Gredos.

Boenders, F. (1990). Una conversación con Chaim Perelman. Anales de derecho, 10, 257-270.

Camps, V. (2011). El gobierno de las emociones. Herder.

Cárdenas-Mejía, L.G. (2007). Las pasiones en el razonamiento práctico y retórico en Aristóteles. En J. P. Margot (Ed.), Estudios de Filosofía Antigua (pp. 91-104). Universidad del Valle.

Cárdenas-Mejía, L.G. (2015). Retórica y emociones. Aula de Humanidades.

Cuadros, R. (2006). Argumentación, lenguaje y racionalidad: consideraciones sobre las bases filosóficas de la teoría de la argumentación de Chaim Perelman. LSD Lenguaje Sujeto Discurso. Revista de los Alumnos de Maestría en Análisis del Discurso, (2), 38-48.

Cuadros, R. (2015). Retórica, ética y phrónesis: consideraciones sobre la racionalidad práctica en Chaim Perelman. En R. Cuadros (Ed.), Transformaciones del pensamiento ético: continuidades y rupturas (pp. 11-31). Corporación universitaria Minuto de Dios.

Gadamer, H.G. (1991). Verdad y método: Fundamentación de la hermenéutica filosófica. Sígueme.

Ginzburg, C. (1999). Mitos, emblemas, indicios; morfología e historia. Gedisa.

Gómez, A. L. (1991). El primado de la razón práctica. Universidad del Valle.

Guariglia, O. (1992). Ética y política según Aristóteles. Centro Editor de América Latina.

Habermas, J. (2000). Aclaraciones a la ética del discurso. Trotta.

Kant, I. (2010). Antropología en sentido pragmático. Losada.

Korsgaard, C. (1986). Skepticism about Practical Reason. The Journal of Philosophy, 83(1), 5-25.

MacIntyre, A. (2001). Tras la virtud (trad. Amelia Valcárcel). Crítica.

Nussbaum, M. (2008). Paisajes del Pensamiento. Paidós.

Nussbaum, M. (1996). Aristotle on Emotions and Rational Persuasion. En A. Rorty (Ed.), Aristotle´s Rhetoric (pp. 303–323). University of California Press.

Perelman, Ch. (2009). L´empire rhétorique : Rhétorique et argumentation. Librairie Philosophique J. VRIN.

Perelman, Ch. (1970). Considérations Sur la Raison Pratique. Le Champ de l´argumentation (Travaux de la Faculté de Philosophie et Lettres, XLIII). Universidad de Bruselas.

Perelman, Ch. & Olbrechts-Tyteca, L. (1989). Tratado de la argumentación. La nueva retórica. Gredos.

Perelman, Ch. (1997). El imperio retórico. Retórica y argumentación. Norma.

Perelman, Ch. (1989). Rhétoriques. Editions de L´Universite de Bruxelles.

Raz, J. (1991). Razón práctica y Normas. C.E.C.

Ricoeur, P. (1997). Historia y narratividad. Paidós.

Ricoeur, P. (2001). La metáfora viva. Cristiandad.

Ricoeur, P. (2004). Tiempo y narración I. Siglo veintiuno editores.

Ricoeur, P (2006). La vida: un relato en busca de narrador. Ágora: Papeles de Filosofía, 25(2), 9-22.

Ricoeur, P. (2015, febrero 16). La identidad narrativa [Conferencia]. Textos ontología https://textosontologia.files.wordpress.com/2012/09/identidad-narrativa-paul-ricoeur.pdf

Samamé, L. (2016). Virtudes judiciales y empatía. Prometeica: Revista de Filosofía y Ciencias, (12), pp. 63-79. https://doi.org/10.24316/prometeica.v0i12.149

Zagzebski, L. (1996). Virtues of the Mind: An Inquiry Into the Nature of Virtue and the Ethical Foundations of Knowledge. Cambridge University Press.

Cuadros Contreras, R. (2021). Epistemology of Ethics in Aristotelian Sense: Ethics as the Use of Practical Rationality. Praxis Filosófica, (52), 71–98. https://doi.org/10.25100/pfilosofica.v0i52.10724

Downloads

Download data is not yet available.