Main Article Content

Authors

This essay proposes a dialogue between ancient and modern. In this case it is about Immanuel Kant and the popular wisdom of the archaic Greece. From some evidence found in the posthumous work of the philosopher from Königsberg, a reflection is developed on the role it could play in critical philosophy, especially in the difficult doctrine of self-knowledge, the ancient and well-known Delphic Maxim gnôthi seautón / nosce te ipsum.

Dawini Rengifo Isaza, ICESI University, Cali, Colombia

Bachelor of Philosophy and Master of Philosophy at Universidad del Valle. Professor of Philosophy at the ICESI University, Professor of Philosophy and Theory of Knowledge at the German School in Cali, where he is also director of the School Library. Between its outstanding publications they are: (2006) "Crítica metafísica a Una Teoría de la justicia de John Rawls". In John Rawls. Legado de un pensamiento. Universidad del Valle. pp. 261-266 and (2005) "Genealogía como crítica. Entre Nietzsche y Foucault". In Manual de filosofía contemporánea. Genealogía-Antropología-Pragmática. Universidad del Valle. pp. 67-73. His areas of work and research are ancient philosophy, modern philosophy, knowledge theory, Kantian critical philosophy and material bibliography.

Allison, H. E. (1992). El idealismo trascendental de Kant. Una interpretación y defensa. Barcelona, España: Anthropos, Universidad Autónoma Metropolitana.

Burkert, W. (2002). De Homero a los magos. La tradición oriental en la cultura griega. Barcelona, España: Acantilado.

Diógenes Laercio. (1945). Vida, opiniones y sentencias de los filósofos más ilustres. Buenos Aires, Argentina: Emecé editores.

García Gual, C. (1995). Los siete sabios (Y tres más). Madrid, España: Alianza/Ediciones El prado.

Homero. (2007). Ilíada. Madrid, España: Gredos.

Hinske, N. (1999). La tardía impaciencia de Kant. Un epílogo a los Prolegómenos de Kant. En I. Kant, Prolegómenos a toda metafísica futura que haya de poder presentarse como ciencia (pp. 339-354). Madrid, España: Ediciones Istmo.

Jaeger, W. (2010). Paideia: los ideales de la cultura griega. México D.F.: Fondo de Cultura Económica.

Kant, I. (1991). Transición de los principios metafísicos de la ciencia natural a la física (Opus postumum). Barcelona, España: Anthropos.

Kant, I. (1995). La metafísica de las costumbres. Santafé de Bogotá, Colombia: Rei ediciones.

Kant, I. (1999). Prolegómenos a toda metafísica futura que haya de presentarse como ciencia. Madrid, España: Ediciones Istmo.

Kant, I. (2000). Kant im Kontext 2000 — Teilausgabe I. Werke, Briefwechsel und Nachlaß. Reihentitel: Literatur im Kontext (Vol. 10). [CD-ROM]. Berlin, Alemania: Karsten Worm InfoSoftWare.

Kant, I. (2008). Los progresos de la metafísica. México. D.F.: F.C.E., Universidad Autónoma Metropolitana/Universidad Nacional Autónoma de México.

Kant, I. (2009). Crítica de la razón pura. Buenos Aires, Argentina: Colihue.

Langton, R. (2007). Kantian humility. Our ignorance of things in themselves. New York, EUA: Oxford University Press.

Paton, H. J. (1936). Kant´s metaphysic of experience. Londres, Inglaterra: George Allen and Unwin LTD.

Snell, B. (2007). El descubrimiento del espíritu. Estudios sobre la génesis del pensamiento europeo en los griegos. Barcelona, España: Acantilado.

Strawson, P. F. (1975). Los límites del sentido: ensayo sobre la crítica de la razón pura de Kant. Madrid, España: Revista de Occidente.

Vleeschauwer, H. J. (1962). La evolución del pensamiento kantiano. Historia de una doctrina. México D.F.: Centro de estudios filosóficos, Universidad Autónoma de México.
Rengifo Isaza, D. (2019). The Delphic sentence gnôthi seautón / nosce te ipsum and the Kantian doctrine of self-knowledge. Praxis Filosófica, (48), 35–52. https://doi.org/10.25100/pfilosofica.v0i48.7304

Downloads

Download data is not yet available.