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Context: In recent years, Dardot and Laval have focused on the changes and social transformations that have taken place in capitalist societies and have developed a set of interpretations that have helped us to understand the nature and influence of neoliberalism in all spheres of human life.
Methodology: From the reading and interpretation of some of their texts, our work recovers some of the authors' categories with the aim of specifying the consequences of these changes in the educational field.
Conclusions: Based on these categories, our article shows that neoliberalism has not only become a type of rationality but also a form of ethicism that is imposed on social relations and pedagogical practices.  However, using Dardot and Laval's concept of the ‘common’ in the political sense, and Kant's ‘ethical community’, the paper argues for the possibility of proposing alternatives that allow us to understand education as an instituting practice. 

Gonzalo Santiago Rodriguez, Universidad Nacional de Cuyo, Mendoza, Argentina.

Profesor de Grado Universitario en Filosofía (UNCUYO), Especialista en Filosofía con Niños y Jóvenes (UNCUYO), Doctorando en filosofía (UNCUYO). Se desempeña como jefe de trabajos prácticos en los espacios de Antropología Filosófica y Formación Ética y Ciudadana de la Facultad de Educación (UNCUYO-Argentina), es becario doctoral del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET- Argentina) y codirector del proyecto “Estudios del común y del sujeto: aportes a la construcción de escenarios de igualdad en diversos espacios educativos” (Cod: 06/H002-T1) dirigido por la Dra. Delia Albarracín y financiado por la Secretaría de Investigación Internacionales y Posgrado perteneciente a la Universidad Nacional de Cuyo (Mendoza, Argentina).

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